- - - tekst for de få som synes det ikke funker helt i det norske forsvaret:
 


Nedenstående er fra det Britiske Forsvaret som via Forsvarsministeren fikk seg en smekk av The House of Commons,
som tydeligvis hadde gjort hjemmeleksene sine om de prosjekter som det Britiske Forsvaret har på gang.
 



Nedenfor de fire største "blemmene":
 


ASTUTE CLASS UBÅTER
Opprinnelig budsjett: £ 2,6 milliarder (NOK 28,8 milliarder)
Revidert budsjett: £ 3,6 milliarder (NOK 39,9 milliarder)
Overskridelse: NOK 11,1 milliarder
Opprinnelig leveringstid: Juni 2005
Revidert leveringstid: Desember 2008
Tidsoverskridelse: 41 måneder.

NIMROD MRA4 FLY
Opprinnelig budsjett: £ 2,8 milliarder (NOK 31,4 milliarder)
Revidert budsjett: £ 3,5 milliarder (NOK 38,1 milliarder)
Overskridelse: NOK 6,7 milliarder
Opprinnelig leveringstid: April 2003
Revidert leveringstid: September 2010
Tidsoverskridelse: 7 år og 4 måneder.

TYPE 45 DESTROYER
Opprinnelig budsjett: £ 5 milliarder (NOK 55,4 milliarder)
Revidert budsjett: £ 6,1 milliarder (NOK 67,6 milliarder)
Overskridelse: NOK 12,2 milliarder
Opprinnelig leveringstid: May 2007
Revidert leveringstid: Desember 2009
Tidsoverskridelse: 30 måneder.

BRIMSTONE RAKETTER
Opprinnelig budsjett: £ 814 millioner (NOK 9,0 milliarder)
Revidert budsjett: £ 900 millioner (NOK 9,9 milliarder)
Overskridelse: NOK 900 millioner
Opprinnelig leveringstid: September 2001
Revidert leveringstid: Mars 2005
Tidsoverskridelse: 44 måneder.

....OG SÅ: TOTALT FOR ALLE 20 PROSJEKTENE I ET BRITISKE FORSVARET:

Total overskridelse: £ 2,6 milliarder (NOK 28,8 milliarder)
Påstått reduksjon fra Forsvaret: 3 781 millioner (NOK 866 millioner)
Ved nærmer undersøkelse var £ 448 millioner bare flyttet til andre budsjett eller reklassifisert som forbruk på andre prosjekt.
Totalt er det en akkumulert overskridelse i tid på 36 år.

Totalt er de 20 prosjektene nå estimert til å koste: £ 27,0 milliarder (NOK 299,4 milliarder)


Man skal være glad for at ledelsene i Forsvarsdepartementet og Forsvaret, etter overskridelsen tidligere,
viser vilje og ikke minst evne til å få ting til "å gå i hop", slik at britiske tilstander ikke også dukker opp i Norge.